?מה בנוגע לאהבה

חשבתי על מה שאני הולכת לכתוב כאן כבר מזמן, ותכננתי לחכות לשבוע המודעות לספקטרום הא-רומנטי. אני גם מבינה את הצורך בשבועות נפרדים לא-מיניות ולא-רומנטיות. בכל זאת, לאור דברים שקרו, ובמיוחד בזמן האחרון, הרגשתי הקלה רבה כשגיליתי שיוחד יום לקהילות הא-רומנטיות במסגרת שבוע המודעות לא-מיניות.

נתקלתי הרבה, ובמיוחד לאחרונה, בתפיסה שאנשים א-רומנטיים הינם אנשים חסרי אהבה ובהשוואה בין א-רומנטיים לבין רובוטים (אמירות שנפוצות גם בנוגע לא-מיניים), או בשאלה למה אני מחפשת מערכת יחסים כמו שאני מחפשת. הרשו לי לענות בשאלה: מה בנוגע לאהבה?

אני א-רומנטית שרוצה מערכת יחסים של חברים שגרים ביחד ואוהבים אחד את השני לא פחות מאשר במערכת יחסים רומנטית, רק שמבחינתי, לפחות (לא אכפת לי להיות עם מישהו/מישהי שהם לא א-רומנטיים), הרגש שאני אחווה הוא אהבה אפלטונית, מאותו הסוג שאני חווה כלפי שאר החברים שלי. ההבדל, מבחינתי, הוא שלא מדובר במערכת יחסים שאפשר לדבר עליה במושגים של girlfriend או boyfriend. אני חושבת על מערכת היחסים הזאת במושגים של שותפים לחיים, כמו שזוגיות רומנטית יכולה להיות שותפות לחיים, אך ללא מושגים המשויכים לרגשות ולקשרים רומנטיים. אחרי שסוף סוף מצאתי את הקהילה, נתקלתי גם במושג “מערכת יחסים קווירפלטונית” (queerplatonic), או מושג אחר, שנתקלתי בו לאחרונה,  (עריכה: זה כבר לא המושג המועדף עליי) ומועדף עליי: ארומייטים (aromates), ואלה מושגים שאני מרגישה שיכולים להתאים, למרות שאני לא מרגישה צורך במילה לתיאור מערכת היחסים. ההבדל מבחינתי בין מערכת יחסים כזאת לבין חברות רגילה הוא שעם הזמן אני מקווה שנעבור לגור ביחד ונאמץ ילדים, ואני מאמינה שחוויות משותפות רבות יהפכו את הקשר ליוצא דופן.

ועדיין, לא נוח לי עם ביטויים כמו “רק חברים”, או הקורלציה הנפוצה בין המילים “אהבה” או “מערכת יחסים”, לבין “אהבה רומנטית” או “מערכת יחסים רומנטית”, כמו גם ההנחה הרווחת ש”אינטימיות” בהכרח כוללת קירבה גופנית. הנחות כאלה גורמות לי להרגיש כאילו שחברויות אפלטוניות הן בהכרח פחות מקשרים רומנטיים, כשבעצם יש הרבה סוגי קשרים בעולם, לרוב האנשים יש אין כולם ולכל אחד מהם יש פוטנציאל להיות קשר משמעותי.

למשל, קשרי משפחה. יש קשר בין ילד לבין הוריו, שהוא לא כמו הקשר בין הורה לבין הילד שלו. כך גם קשרי סבים ונכדיהם, דודים ואחיינים. או למשל אחים, שחלקם תאומים, חלקם בעלי הפרש של מספר שנים בודדות ובין חלקם פערי גיל גדולים. חלקם דומים לקשרי חברות יותר וחלקם פחות. יש קשרים של מדריך או מורה קרוב ותלמידים או חניכים, כשהרגש של מדריך כלפי חניכו שונה מהרגש של החניך כלפי אותו המדריך. ובעצם, כל חברות היא שונה. גם כשהיא מאותו הסוג ובאותה רמת היכרות, כל רגש שונה מהאחר, ולכל אחד מהם יש את הפוטנציאל להיות חזק ומשמעותי לא פחות מרגשות רומנטיים.

לכן, וללא תקרת הזכוכית שמלווה את ההנחה שקשר רומנטי הוא בהכרח חזק ומשמעותי יותר מכל הקשרים האחרים, מדוע קיימת ההנחה שבן אדם א-רומנטי, לא משנה אם הוא רוצה מערכת יחסים רומנטית או שמקבילה למערכת יחסים רומנטית, הוא רובוט קר שלא מסוגל לחוש אהבה?

Leave a Reply

